Archief
SITEMAP
Zoek in Van de afgelopen
Zoek in het Parool Help & Zoektips
Op de site In de krant    
 Artikel nummer 1
 < Terug naar de resultatenlijst
Powered by tˇfind

Kunst, zaterdag 14 juli

Oud Europa herleeft aan de Oudezijds

SASKIA TöRNQVIST

De spelers van het zigeunerorkest Servus dragen rode folkloristische vestjes met vrolijke borduursels erop. Hadden ze witte vestjes gedragen, dan waren het Roemenen geweest, maar rood betekent in de zigeunermuziekwereld altijd Hongaars. Toch kan deze paprikakleurige vermomming hier niet verhullen dat de vier strijkers, de klarinettist en de cimbalist gewoon Hollandse kaaskoppen zijn. Maar dan wel kaaskoppen die al jong in de goulas zijn gevallen en die de smaak van de Hongaarse zigeunermuziek goed te pakken hebben gekregen.

Voor speciale gelegenheden laat Servus de muziek extra peperen met solo's van de rasechte zigeunerviolist Nello Mirando. Woensdag was er zo'n speciale gelegenheid: het was de eerste keer dat Servus optrad in het Paleis van de Weemoed, een nieuw geopend restaurant chantant, gelegen aan de Oudezijds Voorburgwal. Wie gevoelig is voor Midden-Europese nostalgie uit de jaren dertig kan hier zijn hart ophalen aan zigeuner- of jiddische muziek, levensliederen of cabaret.

Nello Mirando lijkt zich in deze entourage als een vis in het water te voelen. ''Dit hier is het oude Europa,'' zegt hij, terwijl hij met zijn strijkstok wijst naar de wanden met art deco-spiegels. ''Er is heel wat moed voor nodig om zo'n tent in deze buurt te runnen.'' En zo is het. Het Paleis bevindt zich immers midden op de Wallen. Binnen hangt de sfeer van de oude grand cafés, zoals die nog steeds te vinden zijn in steden als Praag of Boedapest. In zo'n stijlvolle omgeving is geen plaats voor liederlijk gedrag - hier wordt men stijlvol sentimenteel. De muziek speelt hierin natuurlijk de grootste rol, zeker als die door iemand als Nello Mirando wordt gespeeld.

Een optreden van Nello Mirando lijkt niet in de verte op dat van het soort violist die aan je tafeltje een kleffe melodie komt spelen. Integendeel. De manier waarop hij zijn portie aandacht opeist is uitgekiend en heel effectief: hij maant zijn etende publiek tot stilte door alsmaar zachter en langzamer te spelen. Op de momenten dat hij de muziek bijna laat wegsterven, is de spanning om te snijden. De musici van Servus weten hem daar goed in te volgen. Een paar keer slagen zij er samen in de concentratie zo ver op te voeren, dat je alleen nog ergens in de hoek van het restaurant een vork per ongeluk over een bord kan horen schrapen.

Bij vertrek heb je geen oog meer voor het vrouwenvlees achter de ramen. In het Paleis van de Weemoed is een veel gevoeliger snaar geraakt.

Copyright: Törnqvist, Saskia




Verbeter de vraag door ook te zoeken naar:



 Muziek
 Zigeuners
 Kaaskoppen

 Kunst





Zoek breder of naar dingen die op het gevraagde lijken:



 Mirando
 Nello

 Paleis
 Weemoed